Kjære Tone Damli!

Jeg synes du er tøff, råtøff faktisk!

Jeg mener verden der ute, og særlig i Norge er preget av en jantelov og en feminismedebatt som er veldig useriøs og helt snudd på hodet!

Vi trenger flere slike som Tone, slike jenter som oser av selvtillitt og selvsikkerhet. Det er nettopp slike jenter vi trenger. Og ikke de feministene som sitter der og skriker etter rettigheter, de  som skal kvoteres inn i kommunestyret fordi de er jenter, eller på stortingslisten? Hva er det for et tullete forslag. Jenter må stå på den listen fordi ønsker å stå på den liste, og fordi de føler de klarer å takle det presset det er å være politiker. Anyway.. det var bare et eksempel. Men denne debatten om feminisme går så alt for langt. Vi alle er opptatt av kvinner og rettigheter. Vi er bare uenige om fremgangsmåten.

Jeg mener vi trenger jenter som tørr å være jenter. Vi trenger jenter som er tøffe og som tørr å utfordre. Vi trenger ikke de som forventer at rettighetene skal falle i fanget deres, og om de ikke gjør det så er det så synd i dem, kun fordi de er jenter. Jenter skal oppnå suksess fordi de har gjort seg fortjent til det, ikke fordi de sitter og syter etter rettigheter kun fordi de representer det kvinnelige kjønn.

Tone beskriver hvordan hun ser på feminister i sin blogg " Der jeg kommer fra betyr feminisme å heie på andre jenter, uansett hvordan valg de måtte ta. Kan ikke noen gi meg en romsligere feminisme slik at det blir plass til andre også? Når ble jantelov, sarkasme og selvhøytidelighet det samme som feminisme, liksom?? " Det er så bra sagt det! Nå må vi faen meg ta oss sammen, se hva som er viktig og heller backe opp de som tørr å utfordre og være annerledes.

Tone er også et prakteksempel på ei sunn og frisk jente! Råflott er hun ja, men hvorfor skal hun da ikke kunne spille på en av sine mange sterke sider?

Og her kan du se den veldig omstridte musikkvideoen som har lagt grunnlag for den deabeatten som nå går:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-nTSMB4Lpo0

 

113 kommentarer

Elisabeth

02.02.2012 kl.16:59

Personlig så har æi aldri likt ho Tone, ho kan ikke synge og i alle fall ikke skrive sanger. D e dødskjedelig å høre på. Og sia ho bynte som ei så uskylig lita og søt jente så har ho blitt et forbilde for mange jenter og da når ho plutselig bestemme seg førr å eksplodere og kle av seg alle klærne i musikkvideoan sine, så blir d litt feil for meg. For all del, ho har en superfin kropp og et nydelig ansikt, men d e jo sikkert den eneste grunnen til at noen vil hjelpe ho i musikkkarrieren, og d e jo fint for ho, men æi trur d e mange som syns at ho heller burde satse på modellbansjen, fordi den der synginga og plutselige strippinga blir for dumt..

Benedicte

02.02.2012 kl.17:07

TAKK førr at nånn endelig har beskrevve ke e syns om "jentekvotering" Flott innlegg :-D

Silje

02.02.2012 kl.22:09

Samlebåndsmusikk krever frekke videoer. Sannheten er vel egentlig at- rent musikalst- har hun veldig lite å komme med av originalitet.

Bjarne

02.02.2012 kl.23:47

"Der jeg kommer fra betyr feminisme å heie på andre jenter, uansett hvordan valg de måtte ta". Om du synes dette er godt sagt, så har du ikke den aller minste peiling på hva feminisme er.

Skal man ta den beskrivelsa til følge, må man også heie på hun som ikke tør gå fra sin voldelige og alkoholiserte ektemann. Fordi det i bunn og grunn er hennes valg. Mener du virkelig at dette er riktig?

Jeg har ingen intensjoner om å kritisere Tone Damli Aaberge spesielt. Hun får gjøre akkurat hva hun vil for meg. Jeg er ikke i målgruppa for musikken hennes, og jeg bryr meg ikke det spøtt om at hun viser fram BHen sin. Dog er ikke det heller feminisme i form av "å ha bein i nesa" eller "å gå egne veier" - dette er jo gjort i musikkbransjen (og kanskje særlig innenfor hennes sjanger) i mange mange år. Det er superkommersielt og ei tilpasning til det mannsdominerte samfunnet.

Det sitatet som jeg innleda denne kommentaren med, synes jeg viser at Tone burde ha noen til å hjelpe henne med å håndtere presse og uttalelser. For jeg synes ikke hun er spesielt smart når hun sier sånt. Joda, det er sikkert greit å tilgi at noen har misforstått begreper, men om man ikke skjønner hva man snakker om, så burde man heller ikke rope det ut i mediene på den måten. Det blir litt som når Sarah Palin uttaler seg om utenrikspolitikk. Hu aner ikke hva hu snakker om, derfor oppfattes hu som mindre smart.

Kvotering har jeg egentlig ikke sterke meninger om. I den grad jeg har, så er jeg tilbøyelig til å være noe enig med deg. Samtidig som jeg har en viss forståelse for at det finnes.

Anyways - jeg skjønner ikke hvordan denne videoen - som antakeligvis ligner hundrevis av andre videoer innen sin musikksjanger - er å være "jenter som er tøffe og som tørr å utfordre". Fordi det er jo gjort et latterlig antall ganger før.

Eller teller det ikke fordi det ikke er gjort SÅ mange ganger i Norge før?

Jeg synes denne debatten i utgangspunktet er uinteressant. Jeg driter i hva Tone gjør og hvem som liker og ikke liker det.

Men jeg vet mer om feminisme enn både deg og henne, tydeligvis. Man kan ikke definere slike begreper AKKURAT som man vil.

Lykke til videre.

Magne D. Antonsen

03.02.2012 kl.12:12

Bra blogg, Sandra!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Kassandra

03.02.2012 kl.12:52

Jeg kan ikke se hva som gjør Tone tøff? Hun ligger delvis avkledd på rygg i en seng for å selge musikken sin. Hva er tøft med det? Hun er hverken original eller nyskapende. Hun bryter ingen barrierer. Hun trer bare inn i verdens største klisje: spiller på kropp for å selge sitt produkt. Hun forsvarer det med at hun gjør det hun mener er forventet av seg i en internasjonal musikkbransje.

Så hva gjør henne så tøff?

Men det er forståelig at hun spiller på kropp. Musikken er jo ikke bra ;-) Noe må hun kompensere med!

Arne

03.02.2012 kl.13:01

Jeg syns det er artig at hun er ute og "er forbanna" fordi folk mener ting om henne hun ikke kan svare på, og hvor mye oppmerksomhet denne saken har fått pga andre. Litt sånn som med Plumbo og hvordan frk Damlie-Aaberge var ute og krevde at de gutta skulle få FIK, som hun så fint skrev. Karma er kjipt.

Synnøve

03.02.2012 kl.13:06

Tolke feministbegrepet som man vil...har i mange år undra meg over dette med feminisme, og hvem som har rett til å tilhøre den gruppa. Min oppfatning er at jenter som velger å pynte seg og være opptatt av kroppen sin. Som velger yrker der kroppen deres er i fokus, ikke har hatt så stor plass der. Syns faktisk flere kunne heia på sine medsøstre. Syns også flere gutter kunne det og, istede for å kritisere folk for de valgene de tar. Det taes opp i et innlegg her at dersom man skal støtte alle jenter, må man støtte også valget til den som velger å leve i et voldelig forhold. Regner med du også mener da at man da støtter de jentene som lever av å selge sex, pornobransjen o.l. Vel, syns vel strengt tatt det var å ta det litt langt i forhold til at man faktisk støtter jenter, selv om dem ikke er som deg. Man trenger ikke støtte vold av psykisk og fysisk karakter, selv om man har respekt for jenter som Tone Damli. Det som mangler synes jeg i samfunnet vårt er gjensidig respekt. Og tillit til at folk faktisk har noe mellom ørene, selv om de velger å være sexy i en video. Hvem av de som har sagt noe om Damli, kjenner henne personlig. Hun selger et produkt, det betyr ikke at hun er dum. Jeg registerer at det sjeldent blir kommentert at en gutt er dum, dersom han velger å stille opp i en undertøyskampanje.

For meg kan det virke at dersom du skal kunne mene noe om feminisme, må du ha de politisk korrekte meningene om det. Er kanskje ikke så rart at mange jenter ikke føler at de er endel av den "klubben". I stede for å la Janteloven råde burde vi heller feire at vi er såpass forskjellige og at det bare kan gjøre oss bedre - SAMMEN!

Jon

03.02.2012 kl.13:31

Skal ikke begynne å blande meg inn i feminismedebatten, men herregud da!!

Hvis hun har lyst til å kle av seg så la henne gjøre det, hun er voksen nok til å bestemme det sjøl uten at en drøss med sofaslitere skal kritisere?? Det er et fritt land, og hvis det er noen som plages med det er de frie til å ikke se videoen. Har verken sett videoen eller hørt sangen, men jeg ser ikke store oppslag om alle de andre som gjør akkurat det samme. Tone er fin (ikke at det er grunn nok til å se den), og jeg har en mistanke om at de som har noe imot det er misunnelige eller sykelig religiøse. Skjerp dere!! Og da spesielt Db.no og Vg.no, som presterer å skrive om dette dag etter dag!

Maria

03.02.2012 kl.13:37

Jeg anser meg selv som feminist, jeg heier på andre jenter og ønsker dem alt vel i valgene de tar.

Men samtidig så kjenner jeg at jeg er DRITTLEI av at unge jenter, kjendiskvinner, idrettskvinner etc. MÅ kle av seg i løpet av karrieren. Det er som om en dame/jente kun er et sexobjekt og får ikke oppmerksomhet eller selger om hun ikke viser maksimalt med hud og spiller på sex.

Det gjør meg faktisk eitrandes forbanna. Jeg er vel halvveis forbannet på Tone, halvveis forbannet på samfunnet.

Tone burde støttes og selges på grunn av musikken sin, ikke på grunn av den ganske avkledde kroppen. Hun som kvinne burde stå for at kvinner ikke bare er sexobjekter. Take a stand om du vil. For vi kommer ikke til å komme oss i mål så og si, om ikke vi kvinner slutter å bukke under for gamle griser og ønskene deres om å se oss nakne offentlig og til enhver tid.

Maria

03.02.2012 kl.13:39

Ps: Ja det glemte jeg; du sier i vi trenger jenter som tøffe og tørr å utfordre. Ja jeg er helt enig, men må denne tøffheten og utfordringen handle om sex/naken kropp?

Det finnes så mye annet og mer brukelig du kan være tøff for og utfordre med enn det.

Kassandra

03.02.2012 kl.13:43

Bra skrevet Maria! Helt enig!

Mrs. Kim

03.02.2012 kl.13:49

Skjonner ikke hvorfor det er noe som helst "kontrovers" rundt en sa kjedelig og middelmaadig video. Hun ligger pa en seng og sitter naken i et badekar, ,,hva er orginalt og toft med det? ja, man kan ikke nekte for at sex og image er en del a musikkbransjen, men prov i det minste a vare litt orginal da -_- anyway, Tone kan le hele veien til banken, uten denne "kontroversen" hadde hun aldri fatt saa mye hype rundt den nye musikkvideon sin.

Jenny amås

03.02.2012 kl.13:57

225152

Kassandra

03.02.2012 kl.14:02

Janteloven blir egentlig helt feil å trekke inn her. Dette handler ikke om jantelov.

Det er ikke AT hun stikker seg frem som er saken, men HVORDAN hun stikker seg frem.

(Men jeg skjønner at Tone skylder på dette når hun får kritikk, det er en enkel måte å fraskrive seg ansvar på)

Vi kritiserer ikke Maria Mena, Christina Vukecevic, Marit Bjørgen eller Therese Johaug!

Vi er stolte av deres talenter, de får stikke seg frem så mye de vil og være gode og sikte mot toppen! Vi heier de frem fordi de har talenter på sine respektive områder!

Tone-saken handler om en kvinne som egentlig er en artist med en fin stemme men som velger å selger seg inn som et slakt for å gjøre suksess. Det er ikke så rart at folk reagerer på det:-)

Hun er et dårlig forbilde for unge jenter. Det er nok de fleste enige om.

Å si at det Tone gjør er fordummende betyr ikke at folk tror hun er dum personlig.

Det er hennes image i media- med hovedfokus på kropp og ikke musikken- som er negativ. Ikke dama i seg selv. Hvordan Tone er personlig har heller ingenting med saken å gjøre.

De aller fleste av oss har aldri kjent henne og vil aldri gjøre det. Derfor er det hennes fremtreden vi kritiserer- ikke den personlige frøken Damli. Hun har sikkert masse talenter og gode egenskaper. Men hvorfor kan hun ikke vise oss noe av dette?

Hun velger istedet å bli presentert hovedsaklig som en kropp.

Imponerende? Nei.

Tøft? Nei.

Feministisk? Nei.

Men det er sikkert økonomisk lønnsomt for frk. Damli og mr. Hennie.

Sander

03.02.2012 kl.14:07

Vet du i hele tatt hva feminisme betyr???

Nei, jeg er i alle fall grådig lei av Tone. Det er greit nok at hun er pen å se på, - men hun har nok valgt feil karriere. Musikken hennes er elendig. Visst hun er så glad i kroppen sin så må hun satse på en modellkarriere, så kan hun vise seg fram hver eneste dag i bare undertøy. For min del håper jeg det blir lenge til neste gang jeg ser og hører Tone.

Mvh Sander, Tr.hjem, 25 år

Sander

03.02.2012 kl.14:09

Og til du som skrev dette innlegget: Hvor mye penger bruker du på brunkrem i året?

Synnøve

03.02.2012 kl.14:14

Da regner jeg med at vi også er forbanna på alle de menn som kler av seg, og er dårlige forbilder for ungdommer, da spesielt unge gutter. Mange av de som kler av seg er jo først og fremst ikke modeller, men sportsmenn, musikkere, skuespillere. Hvorfor er det ikke like stor ståhei når de kler av seg? Handler ikke dette først og fremst om at hun som kvinne ikke skal gjøre dette, for det er jo ikke politisk korrekt?

mssjackson

03.02.2012 kl.14:45

Jeg er feminist, men er mot kvotering. Jeg heier gjerne på jenter som bruker talentet sitt, som SELGER talentet sitt. Men det har ingenting med feminisme å gjøre å heie frem jenter uansett hva de gjør. Alt ALLE gjør det, er ikke noe godt argument i min verden. Man må da tenke sjøl!!

Det er trist at vi kvinner er med på å objektivisere oss selv, og posere med halvåpen munn, og kom-og-ta-meg blikk, når det vi skal selge er musikk.

De som er tøffe i musikkbransjen er de jentene som ikke lar seg påvirke til å følge denne trenden.

Cessna

03.02.2012 kl.15:17

Var det ikke nettopp denne jenta som sa følgende da hun var med i Idol: "Jeg skal ihvertfall ikke bli en av disse som kler av meg for å bli mer kjent!"... Ha ha, i dag er det jo ganske ironisk / komisk. Jeg har selv en datter på 14 år, som sliter med sitt selvbilde (selv om hun ER vakker OG slank!!!)- og sitt forhold til mat og kropp. Hun er IKKE alene om det, presset er utrolig stort i denne "facebook-generasjonen". Det handler om å å ta finest mulig bilder av seg selv og legge det ut..for så å motta anerkjennelse/skryt - det er hele tiden en slags konkurranse om å være den peneste og deilligste! Jeg forsøker innbitt å fortelle de at livet dreier seg om andre verdier, at de ikke skal fokusere KUN på utseendet - men media (og slike som dere)sørger for å dyrke dette videre og opp i skyene...så jeg kommer ingen vei med min "moralpreken". Kjære alle dere som hyller denne kroppsfikseringen: Vet dere hva dette gjør med våre døtre??? Åpenbart ikke!!! Det fører med seg en selvopptatthet og forfengelighet som har blitt helt SYKELIG!!!! SKJERP DERE! VOKS OPP og lær dere hva som virkelig betyr noe i livet.

Protestant

03.02.2012 kl.15:20

Nydelig dame. Alle spiller på sex så hvorfor ikke. Kvinner har alltid spillt på utseende og sex så det er ikke noe nytt. Beyonce er jo fin, men selger en fyldig bakende så det griner etter. Så hvorfor kan ikke en flott dame som Tone selge utseendet likegodt. Sangen som disse fremfører kan de godt sløyfe for min del. Det er noe vi kaller gnål. Men bildene er helt greie. Har ikke nødt til å være gammel gris for å like bildene.

Richard

03.02.2012 kl.15:21

Jeg er så glad for at Tone er blitt frisk igjen. Jeg var virkelig bekymret for henne da hun ble sjuk, stakkars jente. "Blei fysisk dårlig av Plumbo. Trur eg må kaste opp." Falt det henne ikke inn at hun kunne være gravid? Det har jo ofte de samme symptomene. Men hun måtte jo ha fått en mengde kyss og klem av sossen og "anti-rasistene" for det hun skrev, og kanskje den skallete dvergen hun holder til med brakte blomster? I alle fall er det godt å se at hun er tilbake på beina (og ryggen.) "Musikken" hennes skal jeg forbigå i stillhet, det er nok det barmhjertigste.

PandorasKrukke - Blogg.no

03.02.2012 kl.15:25

Kjenner at jeg blir så innmari oppgitt av hele hylekoret.. Damli gjør som hun vil og hun har tydeligvis suksess, for ellers ville vi ikke hørt noe fra henne etter Idol-deltakelsen! Å kritisere henne er en ting, men vær nå saklig i allefall. Har lest så mange kommentarer på det motsatte at jeg er helt grønn i trynet.. Jeg er ikke hennes største fan, men jeg er ikke anti heller og jeg syns nå at det er plass til henne akkurat der hun velger å satse karrieren sin. Hvordan hun velger å selge produktet sitt er hennes sak, men det er jo også prega av maskineriet rundt henne. Samtidig så syns jeg i utgangspunktet at videoen til Damli ikke er av værste sort, så nemlig en annen norsk artists nye video her om dagen og DEN provoserte meg mye mer!! Mer klær, men bånnslam-tekst, "bang me"-blikk og gnikking var det rikelig av.. Norelle...

http://www.youtube.com/watch?v=zHEEuFRV97Y

DEN videoen er noe å lage hylekor av syns nå jeg...

bølla bob

03.02.2012 kl.15:57

den tullingen her som kommenterte som sa:

"Det er ikke AT hun stikker seg frem som er saken, men HVORDAN hun stikker seg frem."

Det du beskriver der ER jantelov.

Gratulerer.

by Adina

03.02.2012 kl.15:58

hun er så utrolig tåpelig og dum! orker ikke å skrive hvorfor da det står mye på bloggen.

Mann

03.02.2012 kl.16:10

Heisann,

Fart i det blogg innlegget ditt :-)

Men, husk at debatten gikk rundt det om nakenheten som ble vist i videoen. Kanskje en idé å referere til betydingen av ordet før man slenger ut noe som skal være seriøst:

Nakenhet er tilstanden man er i når man ikke har klær på seg. Ordet brukes noen ganger for å vise til betydelig mindre påkledning enn forventet utfra normene i en bestemt kultur og situasjon, og i særlig grad blotting av bar hud av intime kroppsdeler. Ordene naken, bar og blottet kan brukes om det samme, men ikke alltid i samme situasjon.

Normene i kulturen til Norge er at det å vise en bar mage er å være naken, det å vise "rørleggersprekken" er også å være naken (fysj, det er ekkelt det ;-) ) . Men Norge er for tilfelle todelt når det kommer til å vise en bar rygg, på den røde løperen er det terningkast 6, mens det på musikkvideoer er er terningkast 1, og på film (Macody Lund) Terningkast 6 igjen. På 80 tallet var det å være toppløs på stranden helt kurrant, mens nå er det unaturlig. Skjønner at dere damer over tiden er blitt forvirra om hva som kulturelt er akspeptert å vise.

Men videoen er kjedelig, innholdsløs og ikke noe mer enn ei dame i ulike vinkler.

Lykke til videre med bloggen :-)

Eli

03.02.2012 kl.16:14

Hvordan vet du det er janteloven som de med andre meninger enn deg er i besittelse av?

Du sier vi trenger flere som Tone for hun har selvtillit. Hva er årsaken til at du antar hun har selvtillit?

Marit Larsen har ikke kledd av seg, har hun selvtillit?

Jeg tror hele pr greiene her er bestilt. For Ingeborg Heldal var ute og forsvarte Tone før det var kommet særlig kritikk. Kjæresten til Tone var også tidlig ute og sa det viktigste var musikken. P4 som har hatt Tone som sin favoritt sangerinne eller hva hun er for noe, laget også masse ull ut av dette. Så kanskje det hele er et bestillingsverk fra Tone for å få oppmerksomhet?

Jeg har forstått at de med større oppmerksomhetsbehov enn talent må ty til slike midler, og funker det for dem så er vel alt såre vel?

Vendla

03.02.2012 kl.16:15

Du skriver så flott om Tone Damlie: "Vi trenger jenter som er tøffe og som tørr å utfordre. Jenter som oser av selvtillitt og selvsikkerhet". Er det dette du tenker på da?

Den uoriginale videoen som spiller på sex og nakenhet?!

Som vi har sett hundrevis av ganger før, fordi Tone Damlie prøver å selge den dårlige låta si på samme måte som Britney, Aguilera, Rihanna og Beyoncé gjør??

Det blir ikke "tøffere", mer "utfordrende" eller mer "selvsikkert" av at hun er like uoriginal og spekulativ som de amerikanske artistene hun selv har uttalt at hun prøver å kopiere.

Eli

03.02.2012 kl.16:16

P.S Hvis du vil vite hva feminisme er så ville jeg ikke brukt Tone som kilde. For feminisme er noe helt annet enn det som er beskrevet i innlegget ditt.

Men søtt er det :)

Sandra Borch

03.02.2012 kl.16:47

Okei folkens! Bra med debatt... og setter utrolig stor pris på dere der ute som tror dere er så veldig mye bedre en alle andre, hersketeknikkene dere funker ikke på meg. Sorry Roorrry! men dere er søte dere også :)

Jeg synes Tone er med på å løfte en bra debatt her. Denne vidoen spiller ikke etter mine øyne på sex. Den viser en sunn, norsk, ung jente som er stolt av den hun er! Og hva er galt med det?

Likestillingsdebatten idag er tatt helt av, vi skal ha alt av rettigheter kun fordi vi er jenter. Det er det oppgjøret jeg her prøver å ta. Vi trenger tøffe jenter på alle områder, og da også tøffe jenter i musikkbransjen som konkurrerer mot det internasjonale artiser (og disse spiller iallefall på sex). Dette er bare en søt uskyldig video i en bluse og shorts? nå må vi roe litt ned her... hva er hysteriet om? og når Kristian Kjelling stiller opp i baris på alle solstudioer rundt omkring? skal det være greit og ikke dette?

Mann2

03.02.2012 kl.16:48

Interessant diskusjon på flere plan.

Det mange tydeligvis mener er at om man ikke oppfører seg som en god kvinne skal, kan man ikke regne med støtte fra feministene/samfunnet. Minner ikke dette om noe annet?

Før handlet kvinnefrigjøringen om å frigjøre seg fra den tradisjonelle kvinnerollen, husmorrollen. Ser vi nå tendenser til en kvinnefrigjøring som handler om å frigjøre seg fra feministenes trange kvinnerolle?

aaa

03.02.2012 kl.16:53

hun er jo en hore

Maja

03.02.2012 kl.17:01

Jeg er veldig enig i det du skriver! Det er utrolig bra at noen i din stilling bare kan ta bladet fra munnen og si hvordan det er og hvordan det burde være. Dagens feminisme har gått for langt. Det er kvalifikasjoner som skal skaffe oss stillinger ikke hvilket kjønn vi er. Det er jo nedfelt i FNs menneskrettskonvensjon at det er kjønn osv ikke skal telle!

Du er tøff, og Tone er kjempetøff! Stå på :D

Terje

03.02.2012 kl.17:16

Jeg har et problem med at folk setter sangen/syngingen/talent opp mot nakenheten i videoen. På meg ser det ut som det hadde vært greit med videoen om hun hadde sunget bedre/hatt mer talent. Og det synes jeg er usakelig.

Hun er en flott, pen kvinne, hva er galt med å vise det?

Jarle

03.02.2012 kl.17:32

Tone Aaberge sutrer for mye, en ting er å være sexy, greit nok, nesten alle pene pop-sangere har sexy musikkvideoer. Men videoen hennes er jo håpløst DÅRLIG, hadde den vært bra laga hadde saken vært en annen, men ser jo ut som att noen har filma ett par scener av henne med ett dårlig kamera og satt på repeat, den er utrolig lite kreativ og kjedelig å se på, minner mer om oppstarten til en pornofilm enn en musikkvideo.

Videoer til damer som Shakira, Rihanna og Nicki Minaj er sexy men de er også kule og har mye underholdning som dansing, bra kostymer og show. Så selv om man ikke liker musikken dems så mye så er det i det minste artig å se videoen. Sjøl om de har ett større budsjett må da være lov å prøve å være original.

Kassandra

03.02.2012 kl.17:35

@ Bølla Bob. Janteloven handler om at man IKKE skal være noe, IKKE stikke seg ut.

Hvis du sammenligner med andre kjendiser og hvordan de blir mottatt i media så ser du fort at de aller fleste blir godt mottatt, selv om de stikker seg frem.

Men hvis noen stikker hodet sitt ut i media og skriker at Norge skal bli en islamistisk stat med shariralover. Da har man gjort en dårlig deal. Vi kan ikke snakke om jantelov da. For vedkommende har dummet seg ut offentlig og får reaksjoner.

Når Tone velger å markedsføre kroppen mer enn musikken sin, da er det heller ikke rart vi reagerer. Vi ønsker ikke et samfunn der folk jobber i diverse bransjer pga. utseendet sitt. Men fordi de er kvalifiserte til å jobbe med akkurat det. I hennes tilfelle at hun kan synge og lage gode låter.

Å skylde på janteloven blir PATETISK. For Tone får lov til å være noen og å stikke seg frem så mye hun vil. Men når hun er en offentlig person vil det selvfølgelig få negative reaksjoner når hun gjør noe folk oppfatter som dumt, og positive reaksjoner når hun gjør noe folk oppfatter som bra!

Kassandra

03.02.2012 kl.17:58

Jeg synes det er kjempebra at det blir slike debatter :-) Det viser at vi er et land som har kommet langt:-) Vi svelger ikke bare det vi blir servert av media, kjendiser og pengesterke bransjer uten å stille spørsmål. Vi tar debattene og vi stiller oss spørsmålene!

- Vi vil ha et sexifisert samfunn?

- Skal vi ble møtt med plakater av halvnakne damer på t-banen hver morgen fordi det er penger å hente for gigantkjeden H&M?

- Ønsker vi at våre småjenter skal se opp til Tone Damli, som ubevisst forteller dem at kroppen deres er alt de er verdt, at de kan se bort ifra å gjøre karriere uten å kaste klærne?

Vi er en opplyst nasjon når vi våger å stille spørsmål ved det vi blir servert :-)

jone

03.02.2012 kl.18:51

Tone må gjerne gjøre hva hun vil med og uten klær, men inntrykket mange sitter igjen med etter å ha sett videoen er. Hun rett og slett prøver for hardt for mye fokus på hennes kropp. Omtrent hver eneste gang kameratet skifter vinkel, så prøver Tone og gjøre noen "nye sexy bevelelser/fremheve lepper, pupper, mage osv.... Det blir rett og slett for mye, det hele blir nesten komisk.

Dette burde faktisk han som laget vidoen tatt ansvar for, men nei... han går ut og klager på at folk må skjerpe seg.

= Tone, fin jente. Teit video

Tea13

03.02.2012 kl.19:30

Helt enig i inlegget ditt. Jeg ble lei av alt oppstyret om litt hud i en norsk musikkvideo og bestemte meg i dag for å se videoen. Som forventet fatter jeg ikke hva man bråker om. Ei vakker jente med en stemme i verdensklasse som er på en musikkvideo? Voks opp folkens. Dette er meget mildt i forhold til mye annet. Tone er vakker, hvorfor kan hun ikke få lov å vise det frem?

Gina

03.02.2012 kl.19:32

lukter jeg sjalusi? hadde skjønt hvis denne debatten HVIS det var første musikkvideoen til Tone. men hun har aldri brukt 'sexy'-kortet før, og hun bruker det nå som hun har blitt veletablert musiker. for de som sier hun ikke har god stemme, burde dra på en livekonsert med Tone og faktisk HØRE på stemmen hennes.

hvis hun hadde vært overvektig, hadde Norge ropte hurra fordi hun turte å vise den 'kvinnelige'kroppen sin. men så lenge hun har en pen kropp, blir det feil. og DET skriker janteloven: man skal ikke tro man er noe.

så hvis dere ikke liker denne såkalte vulgære videoen, så la vær å se på den da vel? herregud, dere bruker mye eneri på ting dere ikke liker.

marie

03.02.2012 kl.20:46

festilig å lese alle kommentarene, og at ei jentes blogginlegg klarer å skape nok en slik debatt, viser bare vi nordmenn virkelig EEEELSKER å kritisere andres meninger og ikke minst, såå er del enda festligere å komme med et motinnlegg til et motinnlegg osv, akkurat som denne her. jeg slenger meg med på debatten, og jeg kan si jeg er enig med mye av det som blir sagt, men kjære vene, hold dere saklig, og en ting folkens, hvor mange av dere er det som kjenner frøken Tone personlig? (la oss starte den debatten også ;P) som kanskjen mange av dere ikke har fått med dere, er det å selge musikk en del av og også selge seg selv. Toner er ikke lenger den "uskyldige" idol-Tone, hun har blitt voksen og derfor er det også på tide å fornye seg på vmusikkvideofronten. Hadde uansett blit debatt om hun hadde laget en musikkvideo med typisk "frjotiss"-utseende, DA skal jeg si dere, at det hadde blitt en Veeldig debatt av at "åh hun er så barnslig", og "kanskje på tide å bli voksen?" Sann mine ord, uansett hva en stakkar prøver på i Norge så vil meninger og debatter florere. og innerst inne så er det nok maaange av dere som er en smule missunnelig på Tone, hun har en musikk-karriere, en flott kropp og et vakkert antisk. hun er kjæreste med en av Norges mest profilerte skuespiller, spiller inn musikk i utlandet, reiser til steder en "vanlig" Ola Nordmann kan drømme om. Prøv og ikke døm folk så mye som dere gjør. tenkt litt på dere selv, hvordan folk ser på dere. er dere så perfekte?!? don`t think so. La Tone prøve seg på denne "sexy" looken, det har da ingen innflytelse på deres liv, så la vær å bry dere. Jeg syns Tone er flott, ikke min musikksmak, men den selger liker du det ikke, nei så ikke bry deg. Takk for dèt... :)

03.02.2012 kl.20:57

Synes folk skal slutte å klage over dette, det er jo vi som skaper dette samfunnet, det er dette vi vil ha. Vi er en flokk sauer , vi kjøper produktene til disse artistene eller handler klærne på HM ( som reklamerer med halvnakene damer) vi støtter opp om dette. Det er ikke Tone som skaper det, det er vi som skaper det. Og hva er galt med nakenhet, det er det mest naturlige i hele verden!

EN FEMINIST

03.02.2012 kl.21:23

Heisann,

ikke for å kritisere deg men uten feminister så hadde du ikke hatt rettigheter.

Anniken P

03.02.2012 kl.22:37

Hør, hør!

Elise

03.02.2012 kl.22:39

Jeg ser poenget ditt, men vi har tydeligvis forskjellig syn på feminisme. Noen ganger så ønsker jeg først og fremst å bli behandlet som et menneske, ikke kjønn. Det er trist i slike situasjoner når jeg er på vei til å mestre noe eller har mestret noe, da blir det bare bemerkninger om kjønnet mitt - og ikke om min presentasjon som menneske. Det skjer mye oftere enn jeg ønsker. Og uansett om det er Britney Spears eller Tone; det hjelper dårlig på mitt problem når slike jenter støtt og stadig ikke fremstår som noe annet enn et runkeobjekt for menn. Noen gang hørt "Stupid girls" med Pink? http://www.youtube.com/watch?v=BR4yQFZK9YM Just sayin'.

Men for all del, flott at du engasjerer deg for samfunnet! :D

Vendla

03.02.2012 kl.23:28

Jeg har kommenterte dette blogginnlegget tidligere, var visst en av veldig få som synes videoen til Tone Damlie først og fremst er uoriginal og teit. Men jeg reagerer på at så mange drar frem feminismen her. Handler dette om feminisme?! Ikke i det hele tatt, verken på den ene eller andre måten. Dette handler bare om å selge. Og Tone har valgt å selge kroppen sin.

Og ja, hun er utrolig vakker, en nydelig jente, enig med alle mennene som har kommentert dette. Kropp, skjønnhet og sex selger, derfor spiller f.eks en artist som Shakira så mye på dette. Hun har god stemme, noen interessante låter, det eneste som trekker ned er de teite videoene hennes, men de selger som hakka møkk, derfor fortsetter hun å spille på kropp og sex. Men ikke trekk inn feminismen i dette. Feminisme har ingenting med dette å gjøre.

Jeg har ikke noe imot at Tone Damlie velger å gjøre en spekulativ og uoriginal video - hun ønsker å bli rik på dette, tom Lady Gaga, som er en ekte musiker har solgt sin sjel til den sexfikserte kommersialismen. Men jeg er SIKKER på at videoen til Tone kunne blitt 1000 ganger bedre og låta hennes mer interessant uten de bevegelsene og det blikket der.

Mort1

04.02.2012 kl.01:40

Jeg avskyr sånne jenter som Tone,. hun er nydelig utseendemessig liksom,.men når hun drar den så jævlig langt så blir det bare tåpelig,.jeg tenker ikke bare på denne videoen,jeg tenker på måten hun fremstår på generelt,.Jeg oppfatter hun faktisk mer som frastøtende enn tiltrekkende bare på grunn av hvordan hun fremstår,.det hjelper ikke at hun ser bra ut når oppfører seg som en hore,.hun som er så på pen,blir rett og slett bare stygg på grunn av fremtredenen :/ gutt 20

Mort1

04.02.2012 kl.01:48

Hun er forresten et prakteskemplar på en av mange faktorer som over tid er med på å bidra til at mange unge jenter utvikler forskjellige problemer i forhold til syn på egen kropp og spiseforstyrrelser osv,.

Kassandra

04.02.2012 kl.02:25

Det er UTROLIG morsomt å lese de jentene her som skriver.."Du er tøff Tone, Stå på!"

Hva er det tøffe? I'm just asking :-)

Pen kan jeg forstå, men tøff?

Er det TØFT å bukke under for press i bransjen om å kle av seg/spille på kropp i musikkvideoen?

Det er jo dette Tone unnskylder seg med som svar på kritikken.At hun må henge med i den internasjonale konkurransen. Når ble det TØFT å skylde på andre?

Når ble det TØFT å gi etter for presset/tilpasse seg bransjen?

Haha. Greit at dere liker Tone, men kom igjen.

Revurder ordet TØFF folkens.

Kjell

04.02.2012 kl.03:22

Akkurat hva er så "tøft" å måtte kle av seg til å få interesse i en dårlig musikk video? Har ikke noe imot Tone Damli, syns hu er en veldig pent jente. Men når mann må selge sex i videon fordi musikken holder ikke mål så begynner det å bli litt mye å ta i.

Helene

04.02.2012 kl.08:07

Sandra Borch: om ikke du har tatt poenget allerede fra de andre svarene på denne bloggposten, så håper jeg at jeg kan hjelpe deg å forstå hva problemstillingen i debatten består av:

Tone D, sammen med andre kvinner som ønsker å eksponere seg selv på en slik måte som hun gjør, f.eks. av økonomiske og eksentriske interesser, prøver å opprettholde begrepet "feminisme" som en betegnelse som dreier seg om at "kvinner skal støtte hverandre - uansett hva"...og så stopper hun der. Hun greier ikke å se (eller vil ikke, hva vet jeg) at problemet handler om å gjøre seg selv til et objekt som kaster sin integritet (både som artist og personlig) på båten. Dermed blir hun en sterk bidragsyter til å beholde dogmer og stereotyper for kvinner (artist eller ikke) som er destruktive og fornedrende. Og det er trist.

Men selvsagt er Tone nødt til å bevise at hun står inne for at hun gjør dette.....hun alene har jo ikke gjort dette valget, hun har selvfølgelig et kommersielt management bak seg som styrer det meste. Men til syvende og sist er det jo hun som kan velge å akseptere eller ikke..........

Vet ikke om dette var til hjelp, jeg.

Stå på!

04.02.2012 kl.08:13

Ikke det minste overraskende at "halve" Norge går av skaftet p.g.a. dette. Norge er provinsielt og består stort sett ikke av annet enn nedlatende, blærete, bedrevitende, arrogante, eplekjekke, snørrhovne, kverulerende og fordømmende moralister. Det er kranglinga og kveruleringa som har sveisa oss sammen til en enig nasjon. Nordmenns problem er at de plages av det finnes andre nordmenn med ambisjoner. Samtidig ser nordmenn?og kvinner? ute av stand til å glede se på andre vegne, over deres "livsprosjekter", uansett hvor uenig man ellers måtte være i prosjektet, eller hvor lite man ellers synes om det. Ja, nordmenn?og kvinner(!)? evner ikke å glede seg på andres vegne.

Alle disse egenskapene ser vi daglig illustert i alle forsøkene på å kvele f.eks. debatten om islam eller ikke-vestlig innvandring, Nei, ikke tale om at du skal mene noe annet enn den politisk korrekte saueflokken (sist sett ved universitetet i Bergen igår under et møtet om islam hvor 250 tilstedeværende studenter trakk lua så godt de bare kunne nedover ørene). Her er omkvedet: "Vi mener det godt, så vi vet best! Og mener du ikke det samme som oss, fryser vi deg og gjør alt vi ellers kan for å sabotere livet ditt!"

Dette, mine damer?og herrer?er Norge i et nøtteskall.

Bj

04.02.2012 kl.10:04

Mere som en politiker hu dama her..

Bente

04.02.2012 kl.11:06

latterlig oppstyr fra begge leire.

M

04.02.2012 kl.11:25

Ftw, sitatet du nevner kommer ikke fra Tone, men fra Ingeborg Heldal.

Det normale er å kreditere når man bruker andres sitater, ikke gjengi sitatet og framstille det som sitt eget.

Men hun mangler kanskje ordforrådet til å formulere noe godt selv?

Nikolai

04.02.2012 kl.11:39

Denne debatten synes jeg er like teit og typisk norsk som smørkrisa. Har vi ikke værre ting å klage på, så har vi det alt for godt i dette landet. For et hysteri..

M

04.02.2012 kl.11:40

Og når jeg først er i gang med skrivingen: Tone sier hun føler seg fanget når hun kritiseres uten å ha mulighet til å svare for seg. Vel, hva gjør hun? Hun stenger kommentarfeltet på bloggen sin, og forhindrer dermed muligheter til kommunikasjon. Hun uttaler seg aldri til avisene dersom hun utsettes for kritikk, gir aldri tilsvar - selv om hun ofte blir spurt om å svare på kritikken Dersom noen mener noe om twitter-statusene henne, sletter hun dem. Får en følelse av at hun ser på seg selv som et slags fredet trofè.

Å være artist innebærer å tåle kritkk. Det at folk mener noe om henne er en del av jobben hennes. På samme måte som det er en del av gamet å selge seg som et produkt (noe hun poengterer veldig i blogginnlegget sitt), er det en del av gamet å være objekt for kritikk - enten den er positiv eller negativ. Ser sjelden at andre artister gå ut i mediene og er "forbanna" fordi de noen mener noe om dem.

Som hun selv sier i sangen sin: Take it like a man(kritikken, altså), and baby walk away!

Eller ta eventuelt noe av kritikken til etterretning i stedet for å sutre.

k.m

04.02.2012 kl.12:59

ja, hu tone er råtøff!! bare vise fram kropp så er det SÅ utfordrende og tøft. Hva bidrar det til?? økt salg av cder?? Syns det er provoserende at du omtaler jentene " de feministene som sitter der og skriker etter rettigheter, de som skal kvoteres inn i kommunestyret fordi de er jenter" jeg tror disse sterke jentene vet hva det vil si å være politiker, vet presset og likevel tørr å stille opp! det er faen meg tøft det! og kan oppnå noe i livet mens de beholder klærne på!!! Jeg sier ikke at det tone gjør er feil, men sysn ikke du skal sammenlikne en popartist med jentene som virkelig kan være gode forbilder for unge jenter der ute. Det er nettopp jenter som tone som for unge jenter til å føle seg som dritt! De jentene som sitter i stortinget viser at verden er mer enn å ha deilig kropp og pent ansikt! Dessuten sier du at tone er annerledes? annerledes enn hva da? å vise kropp og være lettkledd i en musikk video er ikke nytt..

Anette

04.02.2012 kl.13:01

"Tone er en hore". (??) Saklig det her ja. Forskjellen på at Tone lager en slik musikkvideo, og feks Rihanna, er at her i Pottit-Norge skal du ikke stikke deg mye frem før du havner i gapestokken! JA. Tone er TØFF. Jeg skulle likt å se hvordan dere taklet å bli lynsjet på samme måte som hun nå blir. Facebook, twitter, radio, aviser og div nettsider etc.

Lurer på om størstedelen av Norges befolkning kunne hatt godt av å få seg en hobby? Just saying...

Ha en fin dag ;)

Julie

04.02.2012 kl.14:49

Musikken burde selge seg selv i mine øyne, men slik er ikke realiteten i popindustrien. Det er jo ikke Tone som er råtten, men de som står bak. For meg blir det rart å se på enkeltdelen og ikke helheten av det store bildet.

Chris

04.02.2012 kl.14:51

Enighet!

Nathalie

04.02.2012 kl.15:04

jeg er absolutt ikke enig med deg.. Kvinner sloss om likestilling både i dette landet og i utlandet. hvis kvinner vil ha likestilling, så slutt å posere nakne på blader, slutt å kle av dere i musikk videoer, filmer, bilder etc.. det er er ikke den riktige vei for å få likestilling. gash, blir gal!

Uwaysi

04.02.2012 kl.15:37

Jeg blir flau jeg altså, når jeg ser tone sin video. Hun bare vrengte av seg litt tøy, og snekret hjemmelaget pornopop. Jeg skjønner ikke jeg altså, at man kan ha sangtalent, og så dårlig omdømme på andre områder. Men sånn er det jo mange er. Tone er kanskje litt sangnerd. Hun skjønner seg ikke på andre sosiale ting. Akkurat som en ateistnerd, han skjønner jo ikke moral heller. Men han kan kanskje være "neuroscientist" som f.eks Sam Harris. Likevel gjør han helt rare ting. Og det gjør Tone og, selvom hun har veldig sangtalent.

Mona

04.02.2012 kl.15:46

Alle er så opptatt av om hun selger på sex eller ikke,hva med det faktum at hun ikke eier karisma!!!

Hun synger om tapet av en eks,noe som for de fleste ville skapt sinne eller sorg utifra teksten ..Hvor er kraften i budskapet???? Rihanna spiller også på sex,men hun har masse uttrykk og karisma så du kan kjenne deg igjen i hvordan hun uttrykker seg gjennom teksten..Sangen til Tone er faktisk ganske fin,men den mister helt sin kraft av hennes passive uttrykk...hun skulle ha stått ute i regn og torden og skreket ut sin smerte slik celine dion gjør det..da skal du se ingen hadde brydd seg døyten om hva hun hadde på seg...

Anette

04.02.2012 kl.16:10

Mona: Er du seriøst nå? Tror du virkelig at "ingen ville brydd seg døyten om hva hun hadde på", om hun hadde det på seg ute i regn og torden? Jeg tror nok at eneste forskjellen på kritikken ville være at ordene "regn" og "torden", muligens "uvær" ville være med i uttalelsene.

per adolf

04.02.2012 kl.17:21

hvorfor er ikke du på kjøkkenet?

04.02.2012 kl.18:06

Tone er ei usedvanlig vakker jente med selvtillit og hun har faktisk en god sangstemme. Det kan ingen ta fra henne uansett hva folk mener og tror. Og jeg mistenker at det er stort sett jenter som "ikke liker" henne, fordi hun er akkurat er det de selv ikke er. At Tone velger å kle av seg på en musikkvideo... Tja, alle søte jenter ender jo opp med å gjøre det en eller annen gang for å få litt fart på karrieren, men who cares? Det er jo ikke noe galt i det. Det er jo hennes valg. MEN at dette kalles feminisme, det er jeg totalt uenig i.

Mona

04.02.2012 kl.19:27

Ja Anette,jeg mente det seriøst..for det er i blikket og ansiktstrekkene hun spiller på sex og ikke med klærne,så hadde uttrykket vært lagt på følelsene istedet ville det ikke virket så billig..sangen er faktisk veldig fengende,jeg synger på den nå faktisk,men jeg savner litt trøkk,men jeg får hjelpe henne litt på refrenget her da..hehe

04.02.2012 kl.19:28

Det har ingenting med feminismen eller janteloven å gjøre.

Det var rett og slett en flau lavbudsjettvideo, med de værste klærne jeg har sett! Sangen var kjedelig og teksten ja, den var typisk Tone. Kjedelig!

dsd

04.02.2012 kl.21:54

Hun er kommunist, kommunistiske jenter skal heies på uansett hvor dårlig det, gutter som respekterer jenter skal pr. Damlie definisjon ødelegges som personer, kreativitet og innovasjon skal kvæles!

Dette er et samfunn jeg ikke er for, ønsker personlig frihet!
FOR ALLE DERE SOM FØLGER BLOGGEN VÅR:

Vi holder til på TOPPSLADRING.WORDPRESS.COM. Dere kan slette oss til dere blir såre i hendene BLOGG.NO men vi FORSVINNER ALDRI. Vi hadde nemlig en back-up blogg:)

Vi elsker alle våre fans:) Toppsladring.wordpress.com er 100% usensurert. Og nå skal vi sladre om blogg.no også:)

Kontakt oss fremdeles på mail TOPPSLADDER@YAHOO.NO

Jon

05.02.2012 kl.02:00

Hvis man skal koble debatten av denne videoen opp mot en feminismedebatt: Det å legge ut en softpornfilm har ikke noe med feminimsme å gjøre. Feminisme handler om like rettigheter (og plikter) mellom kjønnene. Hvor mange mannlige artister lager softporn som musikkvideoer? Hadde det vakt oppstand om Rybavk spilte fele innsmurt i olje i en liten silketangatruse mens han danset sexy i dusjen el.l.?!?! Hadde alle syns dette var en helt normal kobling mellom musikk og sex?!? Hva om Odd Nordstoga ikledde seg en liten truse av noe slag, og vrikka rumpa si så godt han kunne i sin siste video?! Hadde ingen reagert?! Hvorfor skal det være annerledes for jenter? Hvis feminisme går ut på likestilling, hvorfor skal det da være helt egne særregle for hva som er sosialt akseptert at jenter gjør ift. hva gutter gjør?!

Det å si at det er sjokkerende at videoen sskaper reaksjoner, er latterlig. Selvfølgelig skaper den reaksjoner og debatt. Hva har sex å gjøre med musikken til Åberge? Har musikken til Åberge så mye mer med sex å gjøre enn musikken til A-ha? Ser du morten harket ikledd en liten tanga, vrikkende på rompa i dusjen? Nei. Hvorfor ikke? Det er ikke passelig. Det har ikke noe særlig sammenheng med musikken. Hvorfor skal det være helt anderledes for jenter?

Hvis dette skal kobles opp mot feminismedebatt, og hvis videoen skal være en feministist statement, skader den feministenes sak lengt mer en den nytter. Den antyder isåfall at jenter ikke er annet enn sexvesener. Det hadde vært bedre om fokuset var på musikken, kvaliteten på musikken, ikke prøve å selge musikken gjennom softporn.

Men denne videoen handler selvfølgelig ikke om feminisme. Åberge prøvde selvfølgelig ikke å uttrykke et feministisk budskap med denne videoen. Hun prøver åpenbart å selge mest mulig og tar i bruk alle virkemidler. Spørsmålet dreier seg ikke om feminisme, men om dette er en OK kobling mellom muikk og sex. Spørsmålet er også hvorvidt det skal være noen forskjell på hva som er sosialt akseptert at en mannlig artist gjør versus det en kvinnelig artist gjør.

Hvis Åberge har noe i musikkbransjen å gjøre som artist, burde musikken hennes i seg selv være nok. Er musikken hennes av god nok kvalitet, vil den selge. Vil den selge mer med sexfokus, uansett kvalitet? Sannsynligvis. Gjør det det greit å kisere på sex for å selge? Tvilsomt.

Sex og mykporno har ikke noe særlig med hverandre å gjøre. Det finnes ingen lover som sier at Damli ikke kan prøve å selge mer hva. sexvideoer, men hun undergraver sin egen musikk ved å gjøre det, og gir et klar tsignal om at hun ikke skal tas seriøst ift. musikken sin, men at hun heller vil være et eller annet slags mykpornosymbol, som lage r litt musikk. Således er hun ikke lenger en musikkartist, hun er en blanding mellom musikkartist og modell. Det er greit, det er jo en form for artist det og. Men hun kan ikke da forvente å bli tatt særlig seriøst for musikken. Fra nå av er hun kjent som musikkartist/sexsymbol/mypornostjerne, ikke musikkartist. Mulig hun selger mer som det, og tjener mer penger, men hun lurer ingen til å tro at musikken hennes er god nok i seg selv til å være en fullverdig musikkartist, når hun trenger å ta til disse virkemidlene for å selge. Hun undergraver således seg selv. Og hun kan ikke da forvente å bli tatt seriøst som en musikkartist. Fra nå er er hun modell/artist - ikke musikkartist. Produktet hun selger er ikke musikk, det er en blanding av musikk og modellvirksomhet.

Sex har ikke noe å gjøre i en musikkvideo. De artistene som er gode nok, trenger ikke sex i musikkvideoene. Se på alle som greier seg uten, menn og damer. De som bruker det, innrømmer med det at musikken deres ikke er god nok i seg selv.

Og som sagt hvis man skal dra dette til en feminismedebatt, som det ikke er noen grunn til, er det selvfølgelig klart at en feminisme som dreier seg om å brette ut kjønnsorganene sine offentlig, ikke er en god feminisme som tjener feminismens sak på sikt.

Finn K

05.02.2012 kl.02:07

Hei!

Har nettopp sett videon. Kort sagt, så har jeg sett denne omtrent 1000 ganger før, bygd rundt samme tema, men med forskjellige artister i hovedrollen.

Når dette er sagt må jeg, etter å ha fulgt denne debatten gjennom noen dager, si at jeg finner det mer enn snodig hvor mange jenter der ute som tydeligvis føler seg personlig fornærmet over denne videoen. Kunne vært interessant å, engang, høre hva som helt ærlig ligger bak alle disse såre kvinnefølelsene. Hva er det egentlig dere føler at dere, som kvinner, taper på at denne videoen finnes der ute?

Siden hovedpersonen Tone Damli angivelig har stengt kommentarfeltet på sin egen blogg får jeg si dette her:

Tone

Du er ei flott dame, på alle måter. Har lest ditt svar på kritikken som har kommet mot videoen din og synes du har mange meninger som jeg synes selverklærte feminister i dette landet burde ta til seg. Sannsynligvis kjenner du din bransje bedre enn de fleste av dem. Superstjerner som Lady GaGa, Shakira, Rhianna, Britney Spears, Madonna og J-Lo, for bare å nevne noen ytterst få har for lenge siden skjønt den enkleste av alle læresetninger i popbransjen. Sex selger! Du kan ha verdens beste og meningsfylte budskap i dine tekster, men uten litt figur og synlig hud flettet inn i dette er vel oddsen for å bli sett og hørt ute i verden omtrent på linje med vinnersjansen i Lotto.

Du kan like det eller la være, men slik er det. Velger du å gjøre enn karriere i denne bransjen er det noe du før eller siden må forholde deg til, og det har du gjort her. Men som du selv påpeker, du har havnet i en bransje der konkurransen er hard og du konkurrerer på ett internasjonalt marked, mot de overnevnte artistene. Ut fra dette har du som norsk vestlandsjente sannsynligvis gjort ett av ditt livs virkelig tøffe valg, med denne videoen. Dette valget står deg til ære, spesielt p.g.a. "folkemeningen." i vårt LILLE land.

MEN, etter å ha sett videoen din og også hørt på teksten i låten er det min ukvalifiserte mening at dette er dusinvare som, beklageligvis, vil bli bedre husket for debatten rundt videoen enn noe annet. Noen sa engang at all reklame er god reklame. Lykke til videre!

Jon

05.02.2012 kl.02:09

Å påstå at negative reaksjoner på videoen har noe som helst med jantelov å gjøre viser jo selvsagt en irriterende mangel på forståelse.

Det er veldig mye som er negativt og dumt med å lage en sånn video, mange av grunnene er nevnt i dette kommentarfeltet. Tone burde skamme seg, si unnskyld, og ikke lage flere slike videoer.

Jon

05.02.2012 kl.02:16

Helt enig med han litt lenger oppe som sier:

Tone ser ved første øyekast ut som en flott jente, hun ser pen ut, oppegående, intelligent, hun ser flott ut, osv.

Men når hun gjør sånn som dette så er det til å bli kvalm av! Hun viser seg selv som en løs tøs, noe som er den største turnoff av alle for oss gutter som vet å sette pris på damer.

Vi gutter som vet å sette pris på damer, vil ha damer som er flotte, intelligente, modige, uredde, pene, talentfulle osv.

Vil vi løse tøser? Neitakk. Alle jenter som vil følge i Damlis fotspor og fremstå som løse tøser, burde vite at de gjør seg selv jævlig uattraktive.

Jon

05.02.2012 kl.02:29

Er det det alle unge jenter burde strebe etter å være? Løse tøser? Tror ikke det. Damli prøver selfvølgelig bare å selge, men hun hadde gjort seg selv og andre en tjeneste om hun prøvde å tenke på at hun er et forbilde for fmange unge jenter.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har møtt og sett jenter jeg i utgangspunktet syns er flotte, men som kler seg som sluts, og da bare blir helt avstøtende. Det er synd. Men jeg ville aldri hatt en kjæreste som ser ut som en slut. Hva er det å være stolt av liksom? Se på meg, jeg har blitt sammen med en slut? Og jeg vil bare ha henne for kroppen hennes? Mange damer kler seg så horete og sexfiksert, at jeg hadde vært atfor flau over å gå åpent sammen med dem. Det hadde vært ekkelt. Dessuten er det ekkelt om alle i gata sikler på kjærsten min.

Damer er ikke kropp og sex, de er voksne, intelligente, talentfulle mennesker , helt på linje med oss gutta i alt. Hvorfor skal de på død og liv dyrke tøsimaget? Og velge å fremstå som sluts? Ta dere ammen, vær stolte av den dere er, dere trenger ikke opptre som horer for å bli akseptert eller få oppmerksomhet. Dere kan bare være dere selv, som de telentfulle menneskene dere er.

Trond

05.02.2012 kl.05:50

Er vel samma hva hun gjør og hvordan hun gjør det. Men det att hun ikke skal gjøre det hun gjør er en interesant debatt. Det att vi har den debatten i dag, 2012 og ikke i 1012 er for meg ett sant mysterium.

For en kjedelig verden. Se videoen hvis du liker sånt. Eller gjør som meg. Drite i det.

05.02.2012 kl.07:36

OG til dere som sier at vi kritiserer Tones musikkvideo fordi vi er misunnelige? Misunnelige på hva? Extensions, Lindex klær eller en mannekropp?

EIE

05.02.2012 kl.09:20

Stå på Tone ikke bry deg om udugelige musikkannmeldere og B kjendiser som ikke har noe annet og komme med. Hvis denne (B kjendisen)standup B komikeren ikke har noe annet og fare så må han fort som F finne seg noe annet og gjøre...

Dette er misunnelige Norge i ett nøtteskall.

Heidi

05.02.2012 kl.12:57

Når man ikke har sangtalent får man spille på de strengene man har... flatere stemme skal man lete lenge etter. Men, syntes det var en pinelig video, veldig desperat.... og vulgære blikk. Samtidig som hun ser ut som en isdronning... Litt splittet.... kunstig og vulgært...

Vendla

05.02.2012 kl.13:39

Konklusjon: Tone er sikkert "tøff" nok. Hun har latt seg kle av og seksualisere for å tjene penger, Dagbladet viste frem bilder av resultatet (helt i tråd med deres bevisste sex-fokus), mange har reagert på at videoen har et lavbudsjettpreg, er vulgær, pinlig, og at videoen ikke passer til innholdet i sangen, Tone selv, Sandra Borch og andre synes at denne kritikken handler om dårlig feminisme, de vil at folk skal heie på at Tone tør å gjøre dette, altså spille på sex slik som Rihanna og gjengen gjør. Men hovedproblemet er kanskje at Tone har fått dårlige rådgivere og dårlige regissører. Det trenger ikke handle om janteloven hvis resultatet er pinlig dårlig, og det trenger ikke engang være Tones feil at det har blitt så dårlig. Bedre lykke neste gang sier jeg. Med en bedre idé, en bedre regissør, bedre rådgivere, og en erfaring rikere.

Anonym

05.02.2012 kl.14:01

Dette handler da verken om jantalov eller feminisme...! Jeg er så lei av at alle bloggere som får kritikk for å vise for mye av seg selv avfeier kritikken med at det må skyldes sjalusi.

Så et program på NRK en kveld forrige uke hvor blant annet Lars Tangen og Petter fra Paradise Hotel var invitert. Her var fokuset hvilket press jenter føler om å fremstå som vellykkede på ulike måter, og det faktum at jenter helt nede i 12 års alder spør legen sin om p-piller. Jenter som Tone bidrar til økt sexpress hos unge jenter. DET er problemet. Kritikken handler er ikke bare til stede for å fortelle Tone at det hun har gjort nødvendigvis er "gal", men også som en motpol for jenter som lett blir påvirket av slikt press. Jeg er like gammel som bloggeren, og tror presset er noe helt annet i dag enn for 10 år siden. Blogging bidrar enormt til dette. Det er lett å se at bloggerens utseende er høyere vurdert enn bloggerens rettskrivingsegenskaper. Hva signaliserer det?

Hirr

05.02.2012 kl.14:59

"Jantelov" begynner å bli like utvannet som "rasisme". Hva med å sette seg inn i hva ord og uttrykk betyr før man slenger dem rundt seg? Det må være lov til å synes at Tone er talentløs og drittkjedelig som artist. Hun virker heller ikke utpreget lur, men med to bøtter med selvtillit og et pent utseende så klarer hun seg likevel.

Folk reagerer fordi det at en ungjente som ikke har alt for mye musikalsk talent kler av seg i en video og får den oppmerksomheten som virkelig flinke artister burde fått begynner å bli gammelt. Og irriterende. Det har ingenting med jantelov eller feminisme å gjøre.

Kvinne rett og slett

05.02.2012 kl.16:55

Jeg skjønner ikke at dette kan bli en så stor sak jeg. Hvorfor bry seg liksom? Og en ting til, jeg er kvinne og for meg er likestilling det å selv kunne velge. Tone velger å bruke kroppen sin til å selge sin musikk, det gjør hun fordi hun kan. Jeg ser ikke noe galt i at kvinner bruker sin kvinnelist og sin kropp til å oppnå det de vil, kvinners former har alltid blitt beundret av menn og vil alltid gjøre det. Menn vil alltid snu seg etter det de synes er vakkert. Hvis man kan bruke kropp og sitt utseende for å oppnå det man vil, så hvorfor ikke? Vi kvinner har en "egen makt" over menn bare fordi vi er kvinner....

Nina Midthaug

05.02.2012 kl.17:04

Bra skrevet!!! Så enig med deg :)))

Jupps

05.02.2012 kl.17:34

Hva er så utrolig tøft med og ta av seg klærne på film ? Folk tar av seg klærne hver eneste dag, det er normalt, Det er sprøtt at samfundet er blitt så patetisk at litt naken hud får et land til å gå av skaftet.

Pink sier det som det er:

05.02.2012 kl.17:46

http://www.youtube.com/watch?v=BR4yQFZK9YM

"Stupid girl" er fremdeles like aktuell, nå også om Tone Damlie.

What happened to the dreams of a girl president

She's dancing in the video next to 50 Cent

They travel in packs of two or three

With their itsy bitsy doggies and their teeny-weeny tees

Where, oh where, have the smart people gone?

Oh where, oh where could they be?

Maybe if I act like that, that guy will call me back

Porno Paparazzi girl, I don't wanna be a stupid girl

Baby if I act like that, flipping my blond hair back

Push up my bra like that, I don't wanna be a stupid girl

zence

05.02.2012 kl.20:30

Jeg har helt ærlig aldri likt Tone, men jeg ble veldig inspirert av innlegget ditt :o

Bethina Bryhni

05.02.2012 kl.20:44

Hei!

Vi har tatt initiativet til å starte Blogg Norge. Mitt ønske mht forretningsmodulen er at dette skal bli en felles landingsside for alle bloggere og bedrifter mht til profilering. Når den profersjonelle siden er oppe på facebook, skal jeg legge ut alle dere som ligger på topplisten på Blogg Norge sin landingsside på FB. Dere vil vises midt på forsiden og få en bannerannonse gratis der som rullerer slik at alle som er på topplisten får sin tid 24/7 i en viss periode til antall LIKES går opp.

Det jeg ønsker fra deg er at du lager et blogginnlegg om Blogg Norge sin fanpage. (jeg skal sende deg linken).

Du må oppfordre dine lesere til å LIKE siden.

https://www.facebook.com/pages/Blogg-Norge/236243999786096?ref=ts

Linken til fanpagen til Blogg Norge!

Tror virkelig dette faller i smak hos alle, spesielt dere bloggere!

Gi meg tilbakemelding så fort det lar seg gjøre, så tar vi det derfra.

Mvh Blogg Norge

tlf: 21080529(man - fredag)

MY

05.02.2012 kl.21:06

Oi oi oi. Hadde ikke trodd jeg skulle bruke en kalori på Tone. MEN denne diskusjonen tar jo helt avgårde. Diskusjonen bør heller ikke være om hun kler av seg eller ikke- det er ikke særlig nytt og banebrytende å gjøre det i en musikkvideo. At jenter tør å være sexy- helt topp! Men når "sexy" blir redusert til at man ser bra ut uten klær, så er det veldig bekymringsverdig. Tone har en sexy kropp- det er mange som er enig med det. Men DAMA finnes jo ikke sexy i seg selv. Nå kjenner jeg ikke henne personlig, så vet ikke akkurat hva IQen hennes ligger på. Men hun fremstår jo dum som et brød! Hun eier ikke integritet, ikke viser hun det offentlig iallefall. Sexy er mer enn bare kropp. Hver gang hun åpner kjeften får jeg lyst å finne den største puta jeg har og trøkke den foran trynet, og putte tyggis i ørene.

Fremgangsrik? Ja det er hun, desverre. Hun har de mest intensigende, kjedelige og lite innholdstike tekstene jeg har hørt, og har en stemme som ligger på kanskje gjennomsnittet. Ikke noe banebrytende der heller. Men hun har lange ben, DET skal hun ha. Slenger meg på tidligere kommentarer her om at hun heller burde bli modell da, om hun vil være kjendis. Så kan hun slutte å plage folk med den elendige musikken sin iallefall.

Misunnelse- ja den er lett å slenge til dem som kritiserer. Jeg finnes ikke misunnelig på Tone. Ikke har jeg et overhengende stort behov for oppmerskomhet, ikke skal jeg bli popstjerne heller.

Jeg driter egentlig i hele Tone, men man får jo trynet hennes klint utover alle steder, så man kan jo ikke unngå å få med seg "bråket".

Hele mitt poeng er, om det handler om Tone eller ikke, er at jeg synes det er forferdelig synd at unge jenter ser slike som henne som forbilder. Det er det jeg blir provosert av. Ikke at hun kler av seg, det gjør mange andre også, men at Eriksen og gjengen bruker tid og energi på ei jente som ikke har NOE annet å fare med enn en bra kropp. Flott forbilde for unge jenter det da! Så lenge man ser bra ut, er det nok?? Gleder meg til Tone blir 40. Da håper jeg hun MENER noe fornuftig iallefall, for da er hun ikke interessant i den bransjen lenger. (Bare ikke gå til skuespillerbransjen, Tone, DET blir for pinlig!)

Feminisme- herligfred at dette blir trukket inn i det hele tatt! Vi trenger sterke, sunne jenter som forbilder for de yngre, noen som har sterke, sunne meninger og som viser det! At Tone blir fremstilt som tøff fordi hun velger å kaste klærne i en dårlig musikkvideo (og ja, jeg har sett den..) er helt sinnsykt!!! Og til deg som mener at "hun må jo ha noe, siden de satser på henne"- det er jo det som er hele mitt poeng. Musikkbransjen har desverre blitt slik. Hun er pen- kan synge sånn passe- det holder. Kle av henne, og det selger. Sinnsykt er det. Heia dere musikere som står for noe, mener noe, og formidler noe i tekstene deres, men som gjerne ikke når helt til toppen. Idol-konseptet er blitt et massehysteri om å få trynet sitt på tv- stakkars oss mennesker som har sunket så dypt at vi gjør hva som helst for å bli sett.

Som Tones egen produsent sa- Tone blir jo kritisert uansett...Jammen så hvorfor holder hun fortsatt på da???

Og Tone- det å bli kritisert uten å kunne ta tilbake er en del av jobben din. Du har fint valgt det selv. Deal with it!

Oline Rørstad Bredeli

05.02.2012 kl.21:16

La Tone få gjøre det hun vil, så får vi bare respektere det.

MY

05.02.2012 kl.21:28

Og til Jon- takk!!

k.m

05.02.2012 kl.21:37

til den som skrev dette: "Du kan ha verdens beste og meningsfylte budskap i dine tekster, men uten litt figur og synlig hud flettet inn i dette er vel oddsen for å bli sett og hørt ute i verden omtrent på linje med vinnersjansen i Lotto." DET argumentet holder ikke lenge..kler maria mena av seg? Alicia keys? bjørk? eller celine dion? det er nettopp de som må kompansere for dårlig talent som må kle av seg! Og de som kler av seg som f. eks rihanna eller madonna gjør det i det minste på en litt mer original og smakfull måte enn det tone gjorde, noe som fremstilte henne som en tøs, hun nedvurderer sin egen intelligens og seg som person ved å fremstille seg selv på en slik nedverdigende måte i en musikk video.

isabel

05.02.2012 kl.22:30

hvis tone er tøff, er pornoskuespillere ENDA TØFFERE ... sukk, for en logikk...

05.02.2012 kl.23:09

Herregud! Dette er jo bare en musikkvideo!!! Skaff dere et liv da!!!

Latterlig.

05.02.2012 kl.23:40

Adele er et godt eksempel på at hvis man leverer varene trenger man ikke å utlevere hud.

Du har jo misforstått mye, gudene må vite hvorfor dette er på førstesiden til en av Norges "beste" aviser.

Tone's musikk har solgt dårlig, selger dårlig, kommer til å fortsette å selge dårlig så lenge den er dårlig. Kanskje hun kan prøve seg som skuespiller eller modell siden det blir så mye blest når hun viser litt hud?

Enda tåpligere er det å score poeng på å "støtte" hun.

bjørn

06.02.2012 kl.03:28

personlig synes jeg det er talentløst av et samfunn å slippe en som Tone til som i utelukkende synger sanger som hverken er bra eller givende for noen.

også vil jeg takke pst for strømmen som ikke hjelper. og hypnosen. glimrende greier, og en utmerket unnskyldning for å skylle på noen andre enn breivik etter massemordene.

noen aper så to skygger der ute. osv

dere skulle hatt sparken hele gruppa

bjørn

06.02.2012 kl.03:39

visste dere at pst har et nytt våpen? istedet for løgndetektor kan de hacke seg inn i hjernen din ved hjelp av lyder, slik at hjernen, må jeg bare anta, spiller av kommandoer som lyder etter at maskinen har kalibrert seg inn til offerets hjerne.

det som er interessant med pst er at de operer etter psykiatrisk modell. når vi ikke vet hva vi gjør, så bare kjører vi toget enda lenger og gjør alt for eksperimentet. spesielt når vi har overvåket en person over tid gjør det ikke noe å dra den litt lenger.

vil takke venner og familie for at de ikke trodde på meg når staten tok minst 10 år av livet mitt.

bjørn

06.02.2012 kl.03:45

pst er sånn : 1. eksperiment 2. overlate til psykiatrien 3. nytt eksperiment.

da kan man si sånn. det var ikke oss som ødela deg med psykiatriske overdoser. og det vi gjør nå er jo å fixe deg for de problemene du satt deg i selv.

Jeg ønsker Tone lykke til med populærmusikken. laget for alle som aldri utvikler musikksmak.

satt der som rollemodell som aldeles ikke hjelper det heller. de stakkars taper-ungene ser jo bare opp til henne og glemmer å utvikle sin egen personlighet. haha

bjørn

06.02.2012 kl.03:49

da sier gjerne pst: du skal få hva du vil (pen datter/nabo-jente etc)-men det kan hende det er litt dyrt.

også kan de eksperimentere i måneder om jenta er pen nok.

når noen roper om tortur er det jo psykisk lidelse.

så stygge er pst i Norge.

bjørn

06.02.2012 kl.04:10

da kan de bare fortsette å si "hva er det du skal få i premie for å bli drept litt"

og totalovervåke ikke bare leiligheten min, men ødelegge alt av sosialt rykte jeg muligens hadde.

mens hele verden tror jeg hører stemmer.

jeg setter min egen sikkerhet i fare ved å rope om hjelp, og det kan gå utover min familie.

det er derfor Tyskerne sa de skulle hjelpe oss og at de ønsket vårt beste.

styresmaktene i dette landet har ingen oversikt, beslutningsevne, eller vilje til noen som helst form for refleksjon utenfor innhentede rapporter som drukner i seg selv hver gang ettersom de har metoder som alltid kan leses feil av uintelligente mennesker som finnes overalt.

bjørn

06.02.2012 kl.04:17

siden jeg først skriver ting som ingen leser eller legger merke til vil jeg takke jenta som pulte naboen i går kveld.

hun kom klokka fem og gikk ikke før på morgenen dagen etter.

like bra hver eneste gang:

-skal du ned til taperen der borte nå. hehehe.

så blir hun med han som beskytter ryktet hennes. fordsi hun hverken har hjerne til å bestemme selv, vilje, eller evne til å bestemme noe som ikke en stor og sterk mann har latt henne gjøre i samråd med hva venindene hennes bestemmer i forhold til hvordan rykte hun vil få gjennom mannen.

da er det bra med en dårlig personlighet i senga.

pikk er pikk lol

Jeanett

06.02.2012 kl.08:53

Hva er det hun gjør som er tøft, råtøft? At hun kler av seg? Det viser egentlig bare usikkerhet at hun tror hun må spille på sex for å selge musikken sin.

Og er jeg den eneste som ikke forstår alt dette oppstyret? Det er jo ikke noe nytt at kvinner blir sett på som sexobjekter i musikkbransjen.

Marthe

06.02.2012 kl.10:09

Enig med Jeanett. Men skjønner godt at du syns ho er tøff som bruker slutattitude for å selge musikk, du ser jo ut som ei sånn ei sjøl.

bjørn

06.02.2012 kl.11:26

sex er bare den evige trend-magneten. selvfølgelig "står hun frem" med den.

det som er kjedelig med Tone er hva hun representerer.

ingen vil ha rollemodeller som ikke kan synge i produsent produserte låter som vi hører gjentatt år etter år.

det eneste som er bra med MTV er reklamen :)

JEG VIL IGJEN TAKKE PST SOM LAR NAV BRUKE TVANGSSTRØM OG HYPNOSE PÅ SINE BRUKERE.

I TYTTEBÆRLIA 16 PÅ LANGHUS JOBBER DET AGENTER SOM BRUKER TVANG SOM FØRER TIL DRAP PÅ NORSKE BORGERE.

Oscar S

06.02.2012 kl.12:47

Kan det være at Tone bevisst kommer med uttalelser som disse for å provosere fram en reaksjon? Hvis media fortsetter å lage oppslag om alle hennes utspill og folk fortsetter å diskutere dem, så genererer dette blest om henne og videoen som kanskje i utgangspunktet ville fått begrenset med oppmerksomhet. Kanskje dette er et spill fra Tones side og at vi alle går rett i fella. Kanskje hvis vi legger debatten død nå så er kanskje videoen glemt i løpet av kort tid.

bjørn

06.02.2012 kl.12:57

jeg vil oppfordre alle med kriminell bakgrunn til å reagere.

dette våpenet som nav og pst bruker mot meg er en prototype som tar uendelig lang tid å kalibrere.

når teknologien er ferdig prøvd ut på meg kommer den til dere.

tyttebærlia 16. 1405 langhus.

Astrid

06.02.2012 kl.14:19

Lol, jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. "Vi trenger ikke de som forventer at rettighetene skal falle i fanget deres, og å arbeide seg opp og frem, og nå må vi støtte Tone for det hun gjør." Dette blir for paradoksalt for meg altså, du vet tydeligvis ikke hva du sier. Kvinner har i alle tiår kjempet for likestilling mellom kjønnene i samfunnet, det er feminisme, vi har nemlig ikke fått rettighetene våre deiset ned i fanget selv om jeg mener at alle skulle ha blitt behandlet likt fra tidenes morgen. Jeg bryr med fint lite om Tone kler av seg i en musikkvideo, det jeg ikke likte var mangelen på kreativitet og handling. Som en artist forventer jeg at det skal være noe episk, kunstnerisk og helst noe dans i en musikkvideo, dette har ikke Tone og når hun ikke engang kan forsvare denne dårlige videoen så skylder hun på jantelov og feminisme. Kan vel heller være ærlig og si at ja, jeg spilte på kroppen min fordi jeg ikke viste hva annet jeg skulle gjøre.

odd

06.02.2012 kl.14:43

Du ser at "Kan ikke noen gi meg en romsligere feminisme slik at det blir plass til andre også?" ender opp med at også dette, http://www.vg.no/vgpluss/article/d6wEJr, er greit?

Man

06.02.2012 kl.15:23

Kviner er skapt av gud til å bli k.... og ikke noe anet.

06.02.2012 kl.17:51

Man: for en moden og saklig kommentar!

Cath.

06.02.2012 kl.17:57

Feminisme (fra latin femina, kvinne) er en idéretning som kan defineres som «et system av ideer om hva kvinnelighet/femininitet er, om hvordan seksualitet definerer kjønnsidentitet, og om hvordan dette endres»[1].

Feminismen er nært knyttet til kvinnebevegelsen, som er en politisk og kulturell bevegelse rettet mot å etablere likestilling, med like rettigheter og likt rettsvern for menn og kvinner.[2] Nancy Cott definerer feminisme som troen på viktigheten av likeverd mellom kjønnene, og ugyldiggjør ideen om et kjønnshierarki som et sosialt konstruert konsept[3].

Dagens feminister kjemper blant annet for retten til selvbestemt abort og retten til å bestemme over sin egen kropp, mot vold og overgrep (deriblant voldtekt) mot kvinner. Universelle kampsaker for feminismen er blant annet kampen mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Tradisjonelt har kampen for lik lønn for likt arbeid vært viktig.

Cath.

06.02.2012 kl.18:00

Man: ja, kjempemodent! Du dummer deg ut...

Skriv en ny kommentar

spsandra

spsandra

24, Lavangen

Livet som ungdomspolitiker og leder i Senterungdommen. Jente 23 år fra Lavangen i Troms som er glad i livet. Oppdateringer og meninger fra min hverdag som ung politiker.

Kategorier

Arkiv

hits